ČESKÉ BUDĚJOVICE, 24. února 2017
Teplárna České Budějovice za rok 2016 prodala 1 573 TJ tepelné energie, nejvíc za poslední tři roky. Příčinou zvýšené poptávky po odběru tepla byly chladné měsíce na konci roku, kdy během října, listopadu a prosince 2016 prodej tepla meziročně vzrostl o 24 procent na 585 TJ. V jihočeské metropoli byla v této době průměrná teplota 3,77°C, zatímco ve stejném období předloni 6,73°C.
„V topné sezoně má počasí na prodej tepla zásadní vliv. Úměra je jednoduchá – čím je chladněji, tím prodeje rostou a naopak. Letošní mrazivý leden toho byl důkazem. Pro ekonomiku firmy je však neméně důležitý i její efektivní provoz, řízení nákladů a postupná modernizace distribučních sítí a zařízení,“ říká Václav Král, předseda představenstva teplárny. Ta v lednu prodala díky mrazům meziročně o zhruba 25 procent, tedy asi o 58 tisíc GJ tepelné energie víc, než v lednu 2016. Zatímco tehdy byla v Českých Budějovicích průměrná teplota -0,40°C, letos -4,7°C.
„Chladné dny podle předpovědi meteorologů ještě chvíli potrvají, ale sluneční svit už místy v bytech i kancelářích pozitivně ovlivňuje tepelnou pohodu. Pak je dobré, pokud to jde, si příjem tepla v místnosti regulovat a racionalizovat tak své náklady,“ připomíná Tomáš Kollarczyk, místopředseda představenstva, že současná topná sezona bude pro spotřebitele finančně náročnější než během mírných zim. Zdůrazňuje přitom, že klíčem k úsporám tepla jsou především dobře nastavené otopné soustavy, které původní vnitřní teplotu udrží. „Proto také vlastníkům domů či developerům a projektantům nabízíme odbornou pomoc a podporu. Zateplení objektů snižuje tepelné ztráty, ale na úspory tepla má největší vliv právě správné a úsporné vytápění. Naším cílem je především spokojený a stabilní zákazník, který ocení dodanou službu. Pouhá orientace na objem prodané tepelné energie by byla z naší strany krátkozrakostí“ dodává.
Přestože je současná topná sezona provozně náročná, počet oprav se ani v mrazech nijak nezvýšil. Člen představenstva Martin Žahourek to vysvětluje pravidelnou revizí sítí a jejich údržbou mimo topnou sezonu. „Projevuje se zde i nahrazování parovodů moderními horkovody,“ dodal.
Pro srovnání – českobudějovická teplárna v roce 2015 celkem prodala 1 468 TJ tepelné energie a v roce 2014 pak 1 476 TJ. Přes polovinu produkce odebraly průmyslové podniky a další instituce, organizace a firmy. Zbývající část připadá na více než 28 tisíc domácností.
Majoritním akcionářem společnosti Teplárna České Budějovice, a.s. je s 99,55 % akcií město České Budějovice.