image_pdfimage_print

BOZP

Získáním titulu Bezpečný podnik snaha o zvyšování úrovně nekončí

Teplárnu v únoru čeká obhajoba titulu Bezpečný podnik. Pátá v řadě

Prestižní titul Bezpečný podnik letos městská teplárna obhajuje už popáté. Děje se to po třech letech a podmínkou je úspěšně absolvovat prověrku Oblastního inspektorátu práce pro Jihočeský kraj a Vysočinu. Jedná se o ocenění a certifikaci udělovanou dvakrát ročně firmám, které zvlášť příkladným způsobem plní politiku řízení a eliminace rizik BOZP. Udělený certifikát potvrzuje skutečnost, že společnost uspěla při velmi důkladné kontrole bezpečnosti práce s přísně nastavenými parametry.

Kontrola OIP zahrnuje veškeré procesy vztahující se k BOZP, např.  školení zaměstnanců, dodržování pracovních podmínek, dodržování právních a ostatních předpisů upravujících bezpečnost práce a provozu elektrických, tlakových, zdvihacích a plynových zařízení dále dopravní prostředky, používání chemických látek a směsí nebo provoz technických a výrobních zařízení.

Součástí kontroly jsou i stanoviska Krajské hygienické stanice Jčk a HZS Jčk.

Program Bezpečný podnik, který Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR vyhlásilo v prosinci 1996, se orientuje na zvýšení úrovně bezpečnosti práce a zavádění efektivních systémů podnikového řízení, a to včetně ochrany zdraví, životního prostředí a majetku.

Svůj první titul Teplárna České Budějovice získala v roce 2006, ale dále jej neobhajovala. Vrátila se k němu až s novými pravidly řízení, jejichž cílem je trvalé zlepšování zahrnující i výrobu, vzdělávání zaměstnanců nebo vztahy s obchodními partnery. Dosud společnost tituly získala také v letech 2013, 2016, 2019 a 2022.

„Letošní obhajoba startuje 17. února a potrvá přibližně měsíc,“ říká Petr Plechinger, technik BOZP.

Udělení druhého titulu Bezpečný podnik

Teplárna České Budějovice, a. s. získala ocenění “Bezpečný podnik” v roce 2013

Místopředseda představenstva Mgr. Martin Žahourek dne 27. května 2013 v Opavě převzal z rukou náměstka ministra MPSV pro trh práce Mgr. Romana Chlopčíka a generálního inspektora Státního úřadu inspekce práce Rudolfa Hahna ocenění  společnosti Teplárna České Budějovice, a. s. “Bezpečný podnik”.

Ocenění je potvrzení, že společnost dosáhla vysoké úrovně integrovaného řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany i ochrany životního prostředí. Splněním požadavků programu “Bezpečný podnik”, deklaruje naplnění zásady o prioritě řízení bezpečnosti ve společnosti Teplárna České Budějovice, a. s.

Udělením ocenění, ale snaha o zlepšování nekončí, smyslem programu je trvalé zlepšování stavu a úrovně systému BOZP, ŽP a jakosti.

OSVĚDČENÍ

Program Bezpečný podnik

Co vlastně představuje tento program?

Program Bezpečný podnik, který vyhlašuje Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR a Státní úřad inspekce práce, umožňuje právním subjektům – zaměstnavatelům, kteří se rozhodnou do programu zapojit, zavedení systému řízení BOZP, který odpovídá nejen českým předpisům, ale též požadavkům uplatňovaným v zemích EU.

V současné době patří k nejuznávanějším dokumentům v oblasti BOZP v Evropě dokument OHSAS 18001 a příručka ILO-OSH 2001. Program Bezpečný podnik vychází právě z těchto dokumentů. Dále program vychází z principů a zásad uplatňovaných systémovými normami ISO 14001 pro životní prostředí a ISO 9001 pro jakost.

Program Bezpečný podnik napomáhá praktické realizaci následujících zásad:

  • dát stejnou prioritu bezpečnosti, ochraně zdraví a životního prostředí, jako  ekonomickým hlediskům
  • řídit společnost tak, aby se zvyšovala úroveň ochrany zdraví zaměstnanců, veřejnosti i úroveň ochrany životního prostředí
  • posilovat vědomí odpovědnosti zaměstnanců za ochranu vlastního zdraví a jejich spolupráci při zvyšování úrovně bezpečnosti práce
  • zahrnout hlediska bezpečnosti, ochrany zdraví a životního prostředí do projektování všech stávajících či nových operací (činností, výrobků, procesů nebo pracovišť)
  • informovat, zaměstnance, zákazníky a veřejnost o rizicích  způsobených používanými nebezpečnými látkami a o přijatých bezpečnostních opatřeních
  • poskytnout zákazníkům plnou zákaznickou podporu (full servis)
  • spolupracovat s orgány státní správy i místní samosprávy při prevenci vzniku havárií a při zvyšování ochrany zdraví lidí a životního prostředí v regionu

I když vytvoření nebo zlepšení podnikové kultury je dlouhodobější záležitostí, je možno konstatovat, že splnění požadavků systému Bezpečný podnik přineslo řadu pozitivních výsledků. Jsou nejenom v oblasti bezpečnosti práce, ale  i v postojích zaměstnanců, individuálnímu  i skupinovému chování,  plánování a výkonech pracovních činností, nejenom ve vztahu k životnímu prostředí ale i k zákazníkům společnosti Teplárna České Budějovice, a. s. a  občanům města České Budějovice.

Českobudějovická teplárna obhájila v roce 2021 titul Bezpečný podnik

Předávání osvědčení se uskutečnilo v Obecním domě v Opavě.

Za teplárnu se předávání ocenění zúčastnil místopředseda představenstva Tomáš Kollarczyk. Ten zároveň potvrdil, že bez aktivního přístupu zaměstnanců by obhajoba určitě nebyla myslitelná a výsledek takového úsilí pak rozhodně přispívá k bezpečnému pracovnímu prostředí ve firmě.

Teplárna České Budějovice svůj první titul Bezpečný podnik získala v roce 2006, ale dále ho neobhajovala. Vrátila se k němu až s novými pravidly řízení, jejichž cílem je trvalé zlepšování, zahrnující i výrobu, vzdělávání zaměstnanců nebo vztahy se zákazníky. V České republice je pouhých 79 držitelů Bezpečného podniku, napříč všemi obory, z toho šest v jižních Čechách.

Osvědčení na slavnostním předávání přebral Tomáš Kollarczyk z rukou Jaroslava Stádníka, ředitele odboru odvolacích a správních činností v oblastech zaměstnanosti na Ministerstvu práce a sociálních věcí a Rudolfa Hahna, generálního inspektora Státního úřadu inspekce práce.

bezpecny podnik 22 opava web 40

Integrovaná  politika jakosti, životního prostředí, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci společnosti Teplárna České Budějovice, a.s.

Integrovaná politika

Společnost Teplárna České Budějovice, a. s. je nejvýznamnějším výrobcem a dodavatelem energií v podobě tepla, teplé užitkové vody, páry a elektrické energie ve městě České Budějovice.

Vedení společnosti prohlašuje, že filozofie a kultura společnosti je založena na:

Přístupu společnosti k neustálému zlepšování
Přístup společnosti je založen na neustálém zlepšování všech výrobních, obchodních a dodavatelských procesů, s cílem maximálního uspokojování potřeb zákazníka i zainteresovaných stran a zlepšování pracovních podmínek zaměstnanců.

Systému řízení společnosti
Této filosofii odpovídá systém řízení a kontrolní mechanizmy uvnitř společnosti, které zajišťují jakost všech svých činností s ohledem na bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců i šetrný vztah k životnímu prostředí v souladu s platnou legislativou i vnitřně stanovenými postupy a pravidly. Společnost se zároveň zavazuje, že bude prosazovat plnění všech legislativních požadavků jak u svých zaměstnanců, tak i u ostatních zainteresovaných stran.

Ochraně životního prostředí
Ochrana životního prostředí má ve společnosti prioritní postavení a je řízena na principech integrované prevence tj.předcházení vzniku odpadů a znečištění ovzduší a vod, snižování rizik, plnění všech právních požadavků i požadavků zainteresovaných stran a neustálém zlepšování vztahu k životnímu prostředí.

Bezpečnosti a ochraně zdraví
Zavést, udržovat a zlepšovat systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví dle zásad Bezpečný podnik. Přezkoumávání stavu a přijímání nápravných opatření. Vytvářet tak svým zaměstnancům zdravé, bezpečné pracovní podmínky a pečovat o jejich trvalé zlepšování.

Vzdělávání a odborné přípravě zaměstnanců společnosti
Společnost věnuje velkou pozornost zlepšování postupů a vnitřních vazeb, osvojuje si nové poznatky a technologie. Toto prosazuje vzděláváním a motivováním všech zaměstnanců k odpovědnému a bezpečnému způsobu provádění všech činností. Zároveň významně dbá také o sociální a kulturní potřeby všech zaměstnanců.

Postavení na trhu a vztahy se zákazníky
Společnost soustavně sleduje a hodnotí vývoj na trhu a získané poznatky využívá k vyšší spokojenosti zákazníků. Vytváří vhodné vztahy se zákazníky a dodavateli. Naslouchá přáním, potřebám a požadavkům zákazníků i zainteresovaných stran a včas na ně reaguje. Klade důraz na inovace.

Vedení společnosti se zavazuje, že bude tuto politiku ve spolupráci se všemi zaměstnanci naplňovat.