Zmrzlé uhlí prochází před vykládkou rozmrazovacím tunelem
České Budějovice, 7. 2. 2012
K bezpečným dodávkám tepla Teplárně České Budějovice pomáhá v těchto arktických dnech také rozmrazovací tunel. Tím procházejí všechny vagóny se zmrzlým uhlím určené k vykládce. „Rozmrazovacím tunelem projde denně jeden vlak, což představuje 20 vagónů. Jeho kapacita je i v těchto mrazech stále dostatečná pro zásobování teplárny uhlím a výroba tepla běží bez problémů,“ říká Martin Žahourek, místopředseda představenstva Teplárny. Firma má zajištěny plynulé dodávky hnědého uhlí ze Sokolovské uhelné. Pro případ, že by na železnici nastaly nenadálé problémy s dopravou, má pak dostatečné zásoby paliva na zhruba dva až tři týdny provozu.
Rozmrazovací tunel se vytápí parou a i jeho teplota nesmí překročit hranici, která by poškodila ložiskové domečky železničních vagónů.
Teplárna České Budějovice v mrazech do sítě dodává v ranních a podvečerních špičkách až 380 tun páry za hodinu.
Její experti zákazníkům radí, že v této době není dobré zapomenout zavřít byť i pootevřená sklepní okna nebo vchodové dveře. Když totiž radiátory a rozvody topení i teplé vody vychladnou, hrozí, že zamrznou. „Litinové radiátory při prudkých změnách teplot mohou prasknout. Vyteklá voda pak zpravidla způsobí zbytečné škody,“ upozorňuje Martin Žahourek a dodává praktickou radu. „Odstaví-li se radiátor a termostatická hlavice se nastaví do polohy proti zamrznutí (sněhová vločka) nebo do polohy 1, pak i v případě neuzavřeného okna či dveří, radiátor začne pozvolna topit a nezamrzne.“